Gedachte
Nieuws
Op vakantie een kaarsje opsteken
Veel mensen lopen tijdens hun vakantie in het buitenland graag een kerk binnen om deze te bezichtigen. Heel vaak steken ze dan ook een kaarsje aan, ook als ze thuis helemaal niet zulke kerkgangers zijn. Dat is mooi en waardevol. In een kerk in Rome hangt onderstaand gebed voor iedereen die een kaarsje opsteekt.
Mijn gebeden bij het aansteken van een kaars
Ik steek een kaars voor U aan, mijn Heer;
ook al staat die bij het beeld van Maria
of een van de andere heiligen in deze kerk.
Het is iets kleins, een teken.
Het is een teken dat ik graag een paar seconden
in stilte bij U wil blijven.
Het is een teken van mijn zekerheid
dat U aanwezig bent,
dat U mij in gedachten houdt
en dat U geen vreemde bent
in mijn leven en bij mijn problemen.
Het is een teken van mijn verlangen
dat er licht mag zijn,
want U verlicht mij tijdens mijn moeilijkheden,
bij mijn keuzes en bij mijn beslissingen.
Laat het een vuur zijn,
want U verbrandt het egoïsme,
de trots en de boosheid in mij;
Laat het een vlam zijn,
want U verwarmt mijn hart
en leert mij lief te hebben.
Heer, ik kan niet lang in deze kerk blijven,
maar door deze kaars te branden,
wil ik U iets van mijzelf aanbieden.
Help mij dit gebed voort te zetten
in de activiteiten van vandaag.
Amen
Gelezen in de Ignatiuskerk in Rome
bron: parochiebladenservice bisdom Roermond

